I like and I recommend

Gallandbe_Marketing_Jaarboek_2012“Word of mouth”: nieuw of van alle tijden?

Word of mouth is de snelste en meest persoonlijke vorm van communicatie tussen individuen. We denken aan buzz, consumer-generated content, referrals, social media, brand ambassadors en influencers. Nieuw? Integendeel, word of mouth is des mensen, zo oud als de straat, maar staat weer volop in de belangstelling doordat deze beproefde communicatievorm het ongelooflijke voordeel heeft geloofwaardig te zijn.
Continue reading

2013, het jaar van “iedereen expert”

Mad Men days are overDe wereld is veranderd, het digitale tijdperk is een feit, en er zijn uiteraard wel voldoende experten in domeinen zoals bijvoorbeeld SEO of mobile marketing, maar er is zo goed als niemand die zich expert mag noemen in de transformatie die de digitale revolutie met zich meebrengt. Daarvoor is het gegeven te nieuw.
Continue reading

Wishing you a great 2013!

Wishing you a great 2013

In the course of 2012, we heard quite a few CEOs and managers say they really like the idea of “listening more to customers”, of becoming more “customer-centric” and of wanting to “excel in customer intimacy.”

That’s a good start because thanks to the digital age, customers have become very powerful: they can make or break the image of your company without any effort.

What do you need to make customer-centricity work?

  • Empathy to have a good understanding of all the moments that really count to your customer
  • Imagination to give them exactly what they do not yet realize they will be wanting to die for once it becomes available.

How? Don’t talk, but listen. Really listen. Put yourself in the shoes of your customers. Involve them in everything you do to collect new insights. And turn great ideas into action.

That is why we wish you a great 2013, full of empathy and imagination!

RIP Search Engine Optimisation (SEO) as we know it

No doubt, technical SEO will remain important for the rest of our lives, the better your site is indexed and the better you comply with indexing guidelines and meta-data conventions, the better your results will be. But this is merely a prerequisite for being successful.
Continue reading

Still want to be in business by 2020?

If you still want to be in business by 2020, you need to come up with a smart online strategy.  A strategy that is different from what most companies do (showing off how great they are).
What does that mean? In the first place you have to ban company-centric thinking and make sure the content of your site is relevant to your audience. To be successful, whatever you do is “all about the customer, and not about you”.

Continue reading

Hebben we een Belgische Loeki de Leeuw nodig?

Hebben we een Belgische Loeki de Leeuw nodig?

Companies usually pay a lot of attention  to the creation of names when they change their way of working or alter their strategic course. And there is nothing wrong with that, as long as looking for a new name remains part of the process, and does not become the goal.  What really counts, however, is value creation.

The most important function of marketing is “creating value” in a relevant way. And in order to create relevant value, you need to know what your target audience expects, would love to have, and even more crucial, what they would adore to have, but are not yet aware of. 

 

Zoals verschenen in De Tijd van 15 juni 2012

Hebben we een Belgische Loeki de Leeuw nodig?
Keek u de voorbije maanden ook vaker naar VT4 of Vijftv? En waaraan ligt dat dan? Aan een kanjer van een vrouw zoals Astrid? Of was u eerder weg van Komen Eten?  Zeker is dat Eén en VTM al helemaal niet meer alleen het Vlaamse medialandschap kleuren. Kleintjes worden groot en winnen gaandeweg ook een stuk aandacht van de kijker. Zenders zoals VT4 en Vijftv zijn langzaam maar zeker op weg of van plan om de gevestigde waarden met een paar cijferkanonnen ooit in te halen.

En wat meer is… na de zomer worden VT4 en Vijftv zelfs vernieuwd.
VT4 gaat VIER heten en Vijftv gewoon VIJF. En DRIE zou wel eens een verrassend nieuw rondzwemmende vis in De Vijver Media kunnen worden.

Wacht eens even. Hadden we niet Eén op 1, Canvas op 2, VTM op 3, ToBe op 4… ? Dus, mochten de bestaande kanalen nu eens simpelweg “Een”, “Twee”, “Drie”, “Vier” en “Vijf” gaan heten… zou dat niet makkelijk zijn? Zo zou alles van, in, voor en door Vlaanderen op één hand te tellen zijn.  Want, geef toe, voor wie dyslexisch is, is het niet simpel, je komt nogal snel uit bij TV4 en tvvijf. Da’s knap verwarrend. En bovendien, er is nu geen drie. Wel een To Be. Or is it not to be?

Volgorde is relevant voor een kijker. Volgorde is duidelijk, maar het creeërt geen hoge verwachtingen; het brengt hooguit structuur.  Dus minder interessant voor een merk. Tenzij men er in slaagt een waarde toe te kennen aan dat cijfer.

Waar kan Vier voor staan? Wat valt er te vieren? Vier keer plezier? Focus op de mensen van hier? En Vijf? Kan men het cijfer 5 laten aansluiten bij het DNA van de zender, heeft men ergens een link met het begrip vijf, al was het maar de hand reiken met alle vingers aan één hand?

De belangrijkste uitdaging in medialand zal niet liggen in het vinden van een nieuwe naam. Om het even welke naam kan het ver schoppen als er maar is nagedacht over de inhoud. Als er maar een visie is over hoe men waarde creëert en hoe men de verwachtingen van kijkers kan inlossen. En de vlag (de naam, het logo of woord/beeldmerk) dient voor de herkenning. Een mooie vlag kan versterkend werken maar het blijft een vlag.

De allerbelangrijkste taak van marketing is niet namen creëren, maar relevante “waarde creëren”. En dat doe je door een goeie band op te bouwen met de kijker. Hoe? Door zijn verwachtingspatroon in te lossen en te overtreffen. Door goede TV te maken, door te brengen wat mensen willen maar nog niet wisten dat het net dat was dat ze wilden. Door ze te verrassen. En dat vind je niet door enquêtes of research te doen. Maar wel door een visie te hebben over hoe je als zender op een relevante en hedendaagse manier in de wereld wil staan.

En ook door goed na te denken over de rol van reclame in een wereld waar we alles doorspoelen dat nog maar reclame ruikt: de betaalde advertentieblokken, de uitwisselingen met partnerbedrijven, en de reclame voor eigen programma’s.

Ook al proberen de reclamemakers daar een onderscheid tussen te maken, en ook al maken adverteerders zich sterk dat alleen hun reclame echte reclame is… die reclameblokken zijn gewoon te lang. Ik zou zeggen: wordt wakker, adverteerders, want het zal de kijker worst wezen. Reclame is reclame. En houd jullie vast. Voor een consument die de moeite doet om er iets harder over na te denken, zou het wel eens kunnen dat hij de reclame in de vorm van trailers relevanter vindt. Die zitten “by design” al dichter bij de inhoud van de zender zelf.

Of een Belgische Loeki de Leeuw soelaas kan bieden om het geheel wat op te vrolijken zoals de Nederlandse reclamestichting Ster dat ooit heel succesvol deed, betwijfel ik. Met Loeki had ik ooit een band. Maar dat was voor het digitale tijdperk.  Dus wees ook daar waakzaam.  Het is één van de belangrijke strategische fouten die je kunt maken: een succes dat je eens bereikt hebt,  kan je niet eindeloos rekken.

Doorspoelen dus. Ik wil mijn film of mijn programma zien en wel nu. “Astrid, komen eten! We kijken straks wel verder naar wat echt telt.“

Why brand-being exceeds brand-building

Ann Galland in de tijdBrand being starts from within. It starts with being the one you really are. It starts with being and living your brand throughout all levels in the company. With passion because brand being is about people. Only people can make the difference. People with an interesting and honest story. People who thrive on enthusiasm and who always have the customer in mind when they listen and talk. If the customer cannot connect with the story, who else will?

Brand being is also about being different and relevant. Being relevantly different to your audience. And being different from the brands you tend to compare yourself with. They are struggling with the same restrictions and set ideas as you anyway.  Be a brand that surprises, but don’t surprise for surprise’s sake.

Brand being, or being relevantly different, is the key to conquer people’s hearts and minds. Or as Maya Angelou said: “People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel”. That is exactly what we wish Belfius today, tomorrow, and all the days that follow.

Success will depend on “why and how they do what they do” and not on “how they are called”.

Zoals verschenen in De Tijd  (zaterdag 3 Maart 2012)

Waarom zijn  BELgen zo FurIeUS?
Belfius is een feit. Topman Jos Clijsters heeft deze week komaf gemaakt met de verwarring rond de Franse Dexia Holding. Of een nieuwe naam al dan niet nodig was, is niet meer aan de orde. Done deal. Een naam is maar een naam.

Een niet te onderschatten neveneffect van de naamsverandering, was de snelheid waarmee een hechte band werd gesmeed tussen noord en zuid. Plots waren de BELgen het, over anders torenhoge taalbarrières heen, roerend eens met elkaar. De ene uitlating was al wat cassanter dan de andere, vooral op Twitter, uitlaatklep bij uitstek voor iedereen met een mening. Allemaal heel normaal. Veranderingen van welke aard ook roepen sowieso weerstand op. Dat is menselijk. Geen paniek. Eigenlijk is het een blijk van interesse en betrokkenheid. Van zodra er eerder deze week namen uit de shortlist gelekt waren, werd er wild gespeculeerd over de kanshebbers. Vooral Bebank kon op heel wat sympathie rekenen om zijn eenvoud. Toen Bebank de duimen moest leggen voor Belfius, brak een storm van reacties los, en dat uitgerekend op complimentendag. We zagen tal van woordspelingen en afkortingen, gaande van “Belfiscus”, “Belfiasco”, “Belgium finances us”, “yoghurt met actieve belfius”, Harry Potter grappen en losse flodders over geneesmiddelen en vieze ziektes. In het gif spuwen zat een flinke dosis Belgische creativiteit. 

Gif spuwen is niet aardig. Niet iedereen krijgt van zijn ouders een elegante naam mee. Soms is het een veeg teken als ze je Alexander noemen, hoewel er ook zijn die het ver geschopt hebben met die naam. Laten we dus de flair hebben om Belfius een kans te geven. ZE – jawel, bank is vrouwelijk – moet alle kansen krijgen om te kunnen groeien tot een mooie degelijke bank, ook al zit ze met een jongensnaam opgescheept. Belfius is een filius.

Bij deze: welkom Belfius. We rekenen erop dat je een correcte en eerlijke ”game changer” wordt in plaats van een simpele “name changer”.  Je zal in de komende maanden vooral moeten bewijzen dat je een geloofwaardig verhaal met toekomstvisie hebt. En dat je bezielers met z’n allen hetzelfde verhaal vertellen. Want Belfius, je zal dubbel zo hard moeten werken om het verloren vertrouwen weer op te bouwen. Mensen willen vooral weten wat ze van je kunnen verwachten. Geef ze een tastbare reden waarom ze je kunnen vertrouwen. Het is dan aan hen om hun ervaringen te delen met anderen. You win some, you lose some.

Wat goed ging ter voorbereiding van je geboorte, was betrokkenheid creëren bij het personeel voor het vinden van jouw naam. Er kwamen zowaar 6000 reacties, waarvan 4000 unieke; een flinke graadmeter voor de kracht van het merk. Wat een potentieel. Geef die mensen nu een verhaal. Vertel ze waar je als bank voor staat. Dat is de essentie. Ook daar zat bij de aankondiging een schoonheidsfoutje. Clijsters licht toe dat BEL staat voor Belgie en FIUS voor vertrouwen, terwijl woordvoerster Delvou zegt Bel voor België, fi voor financiën en us voor wij.  Het is een associatieve naam, alleen moet iedereen hetzelfde vertellen.

En om de launch zowaar nog lastier te maken, werden op dezelfde dag de resultaten van annus horribilis 2011 aangekondigd: 1,37 miljard Euro in het rood… een verlies dat te wijten is aan eenmalige posten zoals waardeverminderingen op Griekenland en verliezen op de afbouw van risico’s. Zonder dat zou er winst zijn geboekt. Al bij al goed nieuws dus. Maar rood. 

Ook het logo en de kosten die daarmee gepaard gingen, werden niet gespaard op sociale netwerken: 35 miljoen Euro voor de operatie van de naamsverandering. Normaal of een  smak geld? Voor een rood blokje als bijna schaamteloze kopie van een ander Bel-20 bedrijf, namelijk Delhaize, voelt dat duur aan. Ook markante gelijkenissen met Ava en Lockerz werden gespot. En de font van Belfius heeft een Delhaize-folder-gevoel. Van besparingen gesproken. Of anorexia in de creatieve sector?

En toch, ik hou van rode logo’s: ze stralen passie uit. Nu nog uitkijken naar hoe de mannen van Club Brugge straks vlotjes op het veld verschijnen. In blauw-zwart. Mét witte versie van het rode blokje.

Ann
www.galland.be

contact us



Ann Galland
My office is where I am
© Galland - Privacy